Saturday, October 20, 2012

Khasiat Air Mani

Khasiat Air Mani Lelaki

Khasiat Air Mani - Seks tanpa menggunakan kondom ternyata membuat wanita lebih sihat, asalkan dilakukan dengan pasangan setianya. Kerana air mani yang dilepaskan lelaki punya manfaat anti depresi bagi wanita.

Penyelidik dari State University of New York mencari wanita yang terlibat dalam seks tanpa menggunakan kondom justeru cenderung menunjukkan gejala-gejala kemurungan yang lebih sedikit berbanding wanita yang 'biasanya' atau 'selalu' menggunakan kondom.

Sebaliknya, wanita yang aktif secara seksual tetapi menggunakan kondom ketika bercinta justeru mempunyai kadar kemurungan yang sama dengan wanita yang jarang bercinta.

Hasil ujian kognitif wanita yang bercinta tanpa kondom pun jauh lebih baik daripada wanita yang melakukan seks dengan kondom.

Hal ini diperolehi berkat sebatian kimia yang ada dalam sperma lelaki. Kesimpulan ini didapati setelah penyelidik menyurvei 293 wanita dan membandingkan kehidupan seksual responden dengan kesihatan mental.

Senyawa kimia dalam cecair mani yang didapati langsung wanita saat bercinta seperti dilansir dari zeenews, Isnin (27/8/2012) mempunyai manfaat:

1. Mampu meningkatkan suasana hati dan perasaan kasih sayang (hormon kortisol dan oksitosin).

2. Air mani juga mengandungi sekurang-kurangnya tiga jenis antidepresan, salah satunya adalah thyrotropin-releasing hormone.

3. Selain itu, air mani juga mengandungi melatonin (meningkatkan kualiti tidur) hingga serotonin (salah satu jenis antidepresan neurotransmiter terbaik).

Untuk memastikan penemuannya, penyelidik Gallup dan Burch bersama psikologi Steven Platek pun melibatkan 293 responden wanita yang bersedia mengisi kuesioner tentang pelbagai aspek seputar kehidupan seksualnya. Setiap peserta juga menjalani Beck Depression Inventory, sebuah kaedah yang biasa digunakan untuk mengukur gejala-gejala kemurungan yang dialami seseorang.

Meski begitu bukan bererti seks tanpa kondom dapat dibenarkan kerana kondom berfungsi mencegah penyebaran pelbagai penyakit berjangkit seksual dan mencegah kehamilan yang tidak diingini. Kalaupun mahu melakukannya, lakukan sesekali saja sebagai bentuk variasi bercinta anda dengan pasangan.

Kajian ini telah diterbitkan dalam jurnal Archives of Sexual Behaviour.
                                                                DOWNLOAD VIDEO

No comments:

Post a Comment