Sunday, November 25, 2012

Kajian Malaysia, Bercinta Saat Hamil Besar Itu Aman


Saat isteri sedang hamil besar, banyak pasangan yang enggan berhubungan seksual atau menahan diri untuk tidak melakukan hubungan seksual terlebih dulu. Hal ini kerana para pasangan takut aktiviti bercinta malah mencetuskan persalinan.

Banyak wanita yang kadang percaya bahawa hubungan seksual boleh mencetuskan kelahiran dan para pakar telah menunjukkan sejumlah penjelasan biologi yang masuk akal tentang hal ini.

Beberapa di antaranya adalah sperma mengandungi sebatian seperti hormon yang disebut dengan prostaglandin. Sebatian ini biasanya digunakan dalam bentuk sintetik untuk mencetuskan kelahiran. Selain itu, rangsangan pada payudara juga disebut mempercepatkan proses itu.

Belum lagi fakta yang mengatakan bahawa orgasma dapat mencetuskan kontraksi rahim.

Lagipun nampaknya kepercayaan ini juga dipengaruhi oleh persepsi masyarakat yang dianuti sejak lama bahawa hubungan seksual ketika hamil boleh saja tidak selamat dan boleh menyebabkan keguguran.

Padahal menurut sebuah kajian dari Malaysia, hal ini salah besar. Sebab tak ada perbezaan waktu kelahiran antara wanita yang bercinta menjelang persalinan dan wanita yang tidak bercinta selama masa kehamilan.

"Kami cukup kecewa kerana kami tidak menemui kaitan apa-apa antara keduanya. Mungkin menyenangkan jika pasangan boleh melakukan sesuatu yang selamat, efektif sekaligus menyenangkan agar mereka dapat melahirkan sedikit lebih cepat, jika mereka mahukannya," ujar penyelidik Dr. Tan Peng Chiong, seorang profesor di bidang obstetri dan ginekologi dari University of Malaya, Malaysia.

Selain itu, kajian ini dilakukan Tan dan rakan-rakannya untuk mencari tahu apakah bercinta di minggu-minggu terakhir kehamilan dapat membantu seorang wanita untuk mengelakkan induksi atau stimulasi persalinan.

"Induksi persalinan untuk kehamilan yang berpanjangan itu sebenarnya wajar namun banyak wanita yang tergoda oleh pelbagai alasan personal untuk mencetuskan kehamilan lebih cepat di tahap-tahap akhir kehamilannya," kata Tan seperti dilansir dari nbcnews, Isnin (26/11/2012).

Untuk kajian yang diterbitkan dalam jurnal BJOG ini penyelidik melibatkan lebih dari 1.100 wanita yang tengah memasuki usia kehamilan antara 35-38 minggu dan tak ada yang dilaporkan bercinta selama 6 minggu sebelumnya.

Separuh peserta disyorkan oleh doktornya untuk rutin bercinta sebagai cara untuk mempercepat kelahiran. Sebahagian yang lain diberitahu jika seks itu aman-aman saja dilakukan selama masa kehamilan tapi kesannya terhadap kelahiran tidak diketahui.

Lalu penyelidik mengamati setiap peserta selama beberapa waktu untuk menentukan seberapa lama usia kehamilan peserta hingga melahirkan dan apakah mereka memerlukan campur tangan perubatan atau tidak ketika menjalani persalinan.

85 peratus responden yang didorong untuk bercinta oleh doktornya terbukti melakukan saran itu sedangkan peserta dari kumpulan kedua hanya 80 peratus yang mahu bercinta.

Bahkan peserta dari kumpulan pertama dilaporkan tiga kali lebih sering bercinta di minggu-minggu akhir menjelang persalinannya, sedangkan kumpulan kedua hanya dua kali lebih sering.

Namun ternyata peringkat induksinya tercatat hampir sama; 22 peratus untuk kumpulan pertama dan 20,8 peratus untuk kumpulan lain. Penyelidik pun menduga kecilnya perbezaan ini mungkin hanyalah kebetulan sahaja. Masa kehamilan kedua kelompok pun rata-rata mencapai 39 minggu.

Hal itu bererti pasangan mahu bercinta atau tidak selama masa kehamilan, terutama di minggu-minggu menjelang persalinan, takkan mengubah waktu persalinan atau menyebabkan persalinan lebih cepat dari perkiraan semula.
                                                                DOWNLOAD VIDEO

No comments:

Post a Comment